Byten, Returer, och Reklamationer

Byten, Returer, och Reklamationer


Återbetalningar

En eventuell återbetalning görs till ditt bankkonto, person- eller bankgirokonto. Om köpet gjorts med kortbetalning återbetalas till samma kort från vart köpet genomfördes. Detta sker automatiskt med DIBS.

Återbetalningen sker inom 3 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej öppnad, förstörd eller skadad. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och öppet köp. Vid retur måste kvitto eller kopia på denna medfölja. Kontakt med oss måste ha skett innan retur. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen skett felaktig dvs kvitto saknas eller kontakt ej tagen avstå från återbetalning av varans värde. Kund ansvarar själv för att produkten returneras säkert till oss. 

Regler gällande returer och byten av badkläder:

För att returnera badkläder till oss så är det ett par punkter som måste uppfyllas för att returen/bytet ska bli godkänt. Är inte alla punkter uppfyllda så förbehåller vi oss rätten att skicka tillbaka varan till kunden eller endast kreditera delar av köpesumman som kompensation.

- Badkläderna får EJ vara använda på något sätt.
- Eventuella sanitetsskydd måste sitta kvar i badplagget.
- Badkläder måste testas med vanliga underkläder på.
- Alla lappar och dylikt ska sitta kvar.
- Originalpåsen ska skickas med.
- Varan ska vara i säljbart skick.
- Vattenbutiken står för den slutliga bedömningen om att returen/bytet är godkänt.

Vi löser ej ut paket som är skickade mot efterkrav eller postförskott.

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt.

Skadat gods

Skulle varan vara skadad eller felexpedierad (obruten förpackning) när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: Anmäls direkt vid mottagandet av varan. Dolt fel: Anmäls till oss inom 7 dagar från mottagandet av varan. En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. Vid giltigt returärende betalar vi returfrakten.
Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. För felaktigt returnerad vara utgår ingen ersättning för varken vara eller returkostnader, ej heller får kunden tillbaka varan utan att erlägga ny fraktkostnad. Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.